HISTORIA (KORTA VERSIONEN)

Östra Aros MCK bildades 1968 på FMCK-gården i Uppsala och vår klubbtidning ”eminenta JERNET” utkom för första gången redan hösten -68.

Redan i januari 1969 gick vi med i SMC, Sveriges Motorcyklister. Det är riksorganisationen för oss ”vanliga” hojåkare.

Klubbkåken i Stångby Vaksala, strax utanför Uppsala, har vi haft sen sommaren -71 och 1995 köpte vi fastigheten av Uppsala Kommun. Numera är klubbkåken utbyggd med både altan och grillplats.

Klubbkåken i Stångby 1971
Klubbkåken i Stångby 1995 Våren 1972 gick vi med i SVEMO, Svenska Motorcykelförbundet, som administrerar tävlingsverksamheten på 2 & 3 hjul i Sverige. Genast fick vi ett antal road-racingåkare och har haft tävlingsförare i olika grenar sen dess. Östra Aros MCK är också med i Uppsala Motorsportunion som driver hela motorsportanläggningen Rörken.
Klubben är varje år engagerad med ordonnanser i samband med olika löp- och cykeltävlingar. Tidigare har det varit både MajaGräddnosloppet och Tjejtrampet.

Sedan 1988 sköter vi ordonnansverksamheten åt Upsala Cykelklubb som varje år arrangerar Skandisloppet (numera Uppsala Bike Weekend). Sedan 2015 har vi många ordonnanser med UCI-licens som ger oss möjlighet att vara funktionär på internationella cykeltävlingar. Läs mer om ordonnansverksamheten på sidan Ordonnans.

Under åren har vi haft sammanlagt drygt 2200 medlemmar varav cirka 250 av dessa är medlemmar idag.

Klubbens lada och ladugård

Den långa berättelsen om klubbens historia med massor av bilder, hittar du på sidan Våra första 50 år.